TOP 5 stereotypů spisovatele

9. října 2014 v 14:49 | Boris Leto |  Romanopisectví
Nemá smysl psát román bez příslušné přípravy a potřebných stereotypů. Mohlo by se zdát, že psaní nevyžaduje velké plánování, ale ukáži Ti, co předchází mému psaní.

1. Na začátku bylo slovo

Tabule nepatří jen do školy! Nevím jak Ty, ale mě se nejlépe vymýšlí příběh před magnetickou tabulí. Bez tabule by mě dost věcí ani nenapadlo - dobře se na ní třídí myšlenky.

2. Psaní je obřad

Psaní je pro mě srdcová záležitost a nehodlám si ji prznit sáčkovým čajem. :)

Zrovna tuto konvičku ode mě dostala přítelkyně k narozeninám. Připravujeme si v ní zatraceně silný černý Pu-erh. O černém Pu-Erhu se vede fáma, že nejcennější je s ten lehkou plísní - blbost, čaj není hermelín.

3. Bez drog ani znak

Na vysoké jsem psával dokonce líznutý, ale z toho jsem už vyrostl a největších výkonů dosahuji při čajovém sjíždění se. Výhoda mé zkofeinované mysli - líp mi to myslí a ještě mám energii. Ale i tak je nutno pamatovat na pravidelnou svačinu (třeba jablko), protože jak začnu mít děsný hlad, game-over!

Dovol mi, aby Ti zleva představil 3 krasavice - jedny z mých oblíbených:

1) japonská Kukicha "Kyoto" - zelený
2) čínská Tung Ting - oolong
3) nepálská Shangri-la - černý


4. Ticho - zabiják inspirace

Osvědčilo se mi poslouchat instrumentální soundrtracky k anime, hrám či filmům. Na Youtube jsem si našel už několik mnohahodinových mixů, díky kterým mé psaní hezky odsejpá. :)

5. Cherchez la femme

Bez Té-jež-rozdává-pěsti to taky nejde. Ať jsem klidně za pablba s růžovými brýlemi, ale během psaní jsou chvíle, kdy potřebuji vypnout a není nic horšího než prázdný byt. V případě přítomnosti mé milé je vše all right, má rozhled, dobré postřehy, jednoduše je mi při psaní oporou. Krom toho je mým prvním čtenářským "testerem." Pracuji na novém románu a přítelkyni využívám jako pokusného čtenáře po každém dopsání kapitoly - to aby ses z výsledku mé práce mohl(a) co nejvíce těšit.


Jak plánuješ psaní Ty? Napiš do komentáře. :)
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Terka Terka | E-mail | Web | 9. října 2014 v 15:25 | Reagovat

Stačí mi i obyčejná propiska a sešit, abych si vše náležitě rozepsala nebo prostě začnu rovnou na počítači, protože už přesně vím, jak chci, ať to vypadá a přitom se mi nechce zdržovat se s životopisy postav, apod. I když v připadě mé povídky Bára v nesnázích, by se mi něco podobného hodilo, vzhledem k tomu, jak ji nesnáším a jak ji chci dopsat, abych od ní měla konečně pokoj.

Já třeba nemůžu psát, když hraje hudba, hrozně mě to ruší a když hraje ještě moje oblíbená písnička, soustředím se spíš na ni a nedovolí mi přemýšlet.

Když se chystám psát, do misky si nachystám něco na zub, abych nemusela jít do kuchyně, oddávám se tichu, vypnu televizi, rádio,.. cokoli, co by mě mohlo rušit. Kromě rodičů, ti se bohužel ztlumit nedají. :D

Tvůj článek se mi líbí, proto ho moc ráda zařazuji do výběru na tema-tydne.blog.cz. :)

2 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 17:19 | Reagovat

Děkuji za milé odkázání na téma týdne.:)

Například Umberto Eco u Jména růže udělal detailní CV všem postavám, dokonce i těm, které se v románu nakonec ani neukázali. :D

Pokud Tě nebaví rozepsaná povídka, dost možná Tě nebaví, co si vymyslela, resp. co se v dosud nenapsané části má dít. Mě se to též stává. Proto se vykašlu na vymyšlené a jdu na to od znova. :)

3 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 17:20 | Reagovat

[1]: Děkuji za milé odkázání na téma týdne.:)

Například Umberto Eco u Jména růže udělal detailní CV všem postavám, dokonce i těm, které se v románu nakonec ani neukázali. :D

Pokud Tě nebaví rozepsaná povídka, dost možná Tě nebaví, co si vymyslela, resp. co se v dosud nenapsané části má dít. Mě se to též stává. Proto se vykašlu na vymyšlené a jdu na to od znova. :)

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 9. října 2014 v 17:34 | Reagovat

Můj sešit s tvrdými deskami, který tahám úplně všude, a tužka. Tam musím rozplánovat co a jak a až v počítači to sázet. Jinak nesmí hrát písničky, maximálně klasická hudba, která neruší, ale úplné ticho je lepší. Když píšu doma, dělám si "mléčné kafe", tedy trošičku kafe, hodně hodně hodně mléka, ale nějaké jiné zvláštní rituály na to nemám. Klidně se dá psát i ve vlaku nebo ve škole při nudné přednášce, není problém.

5 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 9. října 2014 v 17:59 | Reagovat

Já mám zápisníček. A nebo asociační metodu. Tabuli rozhodně nepoužívám, ale to s drogama je samozřejmost. Kafe, čaj, popřípadě kafočaj. Musím se přesvědčit, že každou napsanou částí skládám oběť božstvu, hudbu používám převážně Zimmera nebo Two Steps from Hell. Ale při re-editu budu muset použít tabuli, nebo aspoň nějakou větší plochu papíru, abych se přesvědčil, že jsem nezapomněl na nějakou otázku/odpověď nebo souvislost.

6 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 18:21 | Reagovat

[4]: Tabuli skutečně doporučuji, seženeš ji cca za 500 a musím říct, že mi nejvíc pomáhá u nového SF, ve kterém mám krimi linku, kterou bych jaktěživ nevychytal! :D

S mléčnou kávou mi připomínáš mě na vysoké. :D Postupně jsem ubíral mléka, až to dospělo k fázi, kdy si kávu melu ručním mlýnkem. Buď piji turka, anebo arabskou kávu (3 díly kávy, 1 díl třtinového cukru, 1 díl kardamonu). S přítelkyni jsme si také koupili boží bílé šálky.

7 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 18:27 | Reagovat

[5]: Tak to posloucháme i stejné věci. :) Jak jsem psal Anně, tak tabule je to pravé ořechové, když potřebuješ mít neprůstřelný děj. Dojdou Ti návaznosti, mezery, anebo Tě to při pohledu na dějový diagram inspiruje k ještě závratnějšímu nápadu. :)

S kofočajem si mi připomněl úchvatnou kavárnu La Boheme Café na Praze 2, nedaleko Vinohradského pavilonu. Mají tam i kávu s džusem a kořením - a nekecám, je to delikatesa - zaručeně nejlepší kavárna ever. Konečně kavárna, kde není furt to samé...

8 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 9. října 2014 v 18:27 | Reagovat

[6]: No já náhodou jsem na vysoké :D Ale myslím, že ubírat nebudu, protože kafe jako takové mi nechutná. Jakmile jeho chuť nepřebíjí mléko, tak ne, to mi nejede :D

9 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 18:43 | Reagovat

[8]: Nechci dělat chytrého, ale já to tak měl taky! :D Čas Tě třeba změní. :D A pokud soudím podle svého vysokoškolského já, tak nejspíš používáš rozpustnou kávu?

10 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 9. října 2014 v 20:49 | Reagovat

[9]: No jistě, copak průměrný vysokoškolák, kterému kafe moc nejede, má na utrácení za kvalitní? :D Já ji navíc účelově nijak moc pít nechci, protože nemám zájem o látky, co tak okatě ovlivňují organismus. Kofein, tabák, nikotin, drogy, léky, energeťáky, cola... tomu se snažím vyhýbat jak to jde :)

11 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 21:30 | Reagovat

[10]: Tak to se spíše vyhýbej tomu mléku. Na výšce jsem pořád jedl sladkou rýži (levné, tzn. zbylo na pivo), až mi z toho bylo šoufl. Až po letech mi došlo, že mám intoleranci k laktóze. :D

K rozpustné kávě - také jsem si říkal, že je levná, ale pak jsem zjistil, že rozpustná od Tchiba vyjde skoro na stejné peníze jako zrnková, a to kupuji fair-trade... Docela nedávno jsem zjistil, že rozpustná káva je už jednou uvařená káva, která se 2 různými technologiemi zpracuje do rozpustné kávy.

Myslím, že by Ti chutnala ta arabská s kardamonem. :) Připravuje se v džezvě, přičemž nesmí projít varem. :) Hmmmm, na to bych někdy mohl udělat článek... Mmchd, je naprostá blaženost si ručně namlít kávu, vůně čerstvě namleté kávy je nádherná, podmanivá. I chuť kávy je naprosto jinde, než u rozpustné - rozpustná prostě nechutná jako káva. Sestra mi zprvu nevěřila, pak jsem ji koupil zrnkovou a rozpustnou už nemůže cítit. :D

12 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 9. října 2014 v 21:40 | Reagovat

[10]: PS: Já jinak holduji pouze čajům a kávě (káva je ideální tak na 17h a to pouze v případě, že se u psaní celý den nesjíždím čajem), zbytek Tebou jmenované je blé, takže chvála Tobě. :)

13 Terka Terka | E-mail | Web | 9. října 2014 v 21:55 | Reagovat

[2]: Není zač. :)

To je dobré. :D

Mě to spíš nebaví kvůli tomu, že jsem se dala do upravování a přijde mi to nekonečné. Nejdřív to totiž potřebuji upravit, aby to správně navazovalo na to, co tam chci napsat dál, jenže to jde pomalu a vymýšlení nových a snad i lepších povídek jde o hodně lépe. :-) Když jsem to začala psát, byla jsem mladší a ke psaní jsem se nestavěla tolik, jako teď. Jasně, bavilo mě, i nyní mě baví. Už od základky chci vydat knihu, ale až teď si myslím, že jsem se zlepšila, když se podívám třeba zrovna na tu prokletou Báru v nesnázích. :-)

14 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 10. října 2014 v 15:20 | Reagovat

[13]: Držím palce. Pokud Tě to nepustí a budeš tomu věnovat čas, tak se budeš zlepšovat s každou další stránkou. :) Řekl bych, že to je nevyhnutelné.

15 ANNihilation ANNihilation | Web | 12. října 2014 v 12:01 | Reagovat

Zajímavé nahlédnout do rituálů spisovatele! :) Je pravda, že když píšu nějakou povídku, často si předtím také udělám krátké poznámky - i když k tabuli (a ani k románu) jsem se ještě nedopracovala. Ovšem - bez čaje ani ránu, tomu naprosto rozumím! Čím lepší čaj, tím lepší příběh. (Pobavil mě plesnivý pu-erh) A o jídle ani nemluvě. Tvé rituály k psaní mi trochu připomínají mé rituály k učení. :))
Každopádně jako téma týdne mě to fakt zaujalo, protože je prostě jiné, než ostatní.. :)

16 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 14. října 2014 v 12:44 | Reagovat

[15]: Moc Ti děkuji za pochvalu. :) vynasnažím se, aby i mé další články byly jiné.

Smutné je, že mi zásoba čajů dochází, tak budu muset pustit žílou. :D

17 silluety silluety | Web | 17. října 2014 v 15:24 | Reagovat

Já nijak moc nepíšu, ale když už začnu, stačí mi vzít si sešit, tužku, předtím si uklidím, otevřu okno a prosě nechám svý myšlenky volně putovat :))
máš pěkný blog :)

18 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 17. října 2014 v 16:05 | Reagovat

[17]: Děkuji za pochvalu. :) Jen mě teď vytáčí, že mi v článku nejde spustit video z YT a v novém článku mám ten stejný problém... Věřím, že to zítra bude OK. :)

S tím úklidem máš pravdu, jak je bugr, nedovedu se soustředit!

19 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 17. října 2014 v 16:24 | Reagovat

[17]: Tak CHYBA BYLA NA MÉ STRANĚ. :D Běžně užívám Ubuntu, Windows pustím tak 2-4x do měsíce a teď zrovna na něm jsem - zřejmě mi na Windows chybí cosi doinstalovat. :D

20 little-calla little-calla | Web | 18. října 2014 v 11:10 | Reagovat

Zajímavé rituály :) Já jsem nikdy nic takového neřešila. Ale když nad tím tak přemýšlím, tak většina mých "povídek" vznikla na nějaké cestě. Když jsem jela autobusem, poslouchala jsem písničky a jen tak koukala na ubýhající krajinu, tak mi v hlavě naskočil nějaký příběh, nápad na povídku, kterou bych mohla sepsat. A proto, když někam jedu, nebo jdu, tak v mé tašce nesmí chybět alespoň nějaký malý zápisník a propisovačka. :)

21 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 18. října 2014 v 15:14 | Reagovat

[20]: Obdivuji, že Tě něco napadne i při poslechu hudby. :) Jakmile mám sluchátka na hlavě, nenapadne mě ani ň! Ale pokud je na sobě nemám, nutí mě to se zabavit a tím je přemýšlení nad dějem. :D Takto např. vznikly první odstavce v Habitatu. Zrovna jsem byl v Ostravě a tramvaj projížděla kolem Vítkovických železáren. :)

22 Em Zet Em Zet | Web | 22. října 2014 v 16:34 | Reagovat

Já naopak při psaní (ani při čtení) nemůžu nic poslouchat, a to dokonce ani instrumentál. :-D Ruší mě to neskutečným způsobem a když něco poslouchám, nic nenapíšu ani nepřečtu. :D

23 Boris Leto Boris Leto | E-mail | Web | 22. října 2014 v 16:43 | Reagovat

[22]: Doma při čtení také nejvíc ocením ticho. Ale v příjemné kavárně mi lehčí lomoz naopak nevadí. :)
Chválím, že mi hezky šmejdíš po blogu a komentuješ jako najatá! :D Jen tak dále. :)

24 Em Age Em Age | Web | 24. října 2014 v 9:49 | Reagovat

[23]: Jé, miluju psaní v kavárničce. Bohužel mám trochu psychickou poruchu a už asi deset let nesnesu, když slyším (nebo přímo vidím), jak někdo jí, pije, apod. :D Takže kavárna je jediné místo, kde při psaní používám sluchátka. :-) Máš nějakou oblíbenou kavárnu? Vyrozuměla jsem, že jsi z Prahy, ještě minulý týden jsem u Prahy žila, teď jsem Moravák ( :D ), ale i tak bych ráda věděla, kam do Prahy zajdeš. :-) Já tam byla v jedné naprosto parádní (tuším přímo centrum, Praha 1), ale název měli tak debilní, že ač jsem ho slyšela již mnohokrát, pořád si ho nepamatuju -_- :D
Za komentáře nemáš zač. Komentování považuju za prioritu jakéhokoliv blogera číslo jedna. Přece nemůžu vést jen svoji stránku a sobecky nečíst a nekomentovat stránky ostatních. :D To bych pak byla, tuším, jako Nietzsche, který taky nečetl díla ostatních, jen ta svá. :D

25 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 24. října 2014 v 13:20 | Reagovat

[24]: Od tohoto měsíce již bohužel nejsem pražskou naplaveninou (jak mi Praha chybí!), s přítelkyni nám končila nájemní smlouva - stěhujeme se do UK a do objezdu jsme kdesi v Jižních Čechách. :)

Na Praze 1 je fajn kavárna U Červené židle - najdeš ji na Liliové ulici.

DOPORUČUJI La Boheme Café!!! Sázavská 2031/32, Praha 2-Vinohrady. Rozluč se s kávovou nudou, která je všude kolem Tebe, kdy rozdíl je jen v tom, zda to stejné espresso seženeš za 30 či 50 Kč! Ještě minulý měsíc jsme si pochutnali na kokosovém laté, mandlovém laté, anebo na kavě s džusem a rozmarýnem. Zní to šíleně, ale za 60 Kč jsme si pošmákli na nejlepších kávách, co jsem kdy pil! Interiér - bezesporu TOP! Kávy - jsou TOP! Obluha - TOP a příjemná! Kávu připravují různymí způsoby, mají tam i ty podivné baňky. Ach... před objezdem do UK tam musím ještě zajít. :)

Ať se na Moravě žije blaze! :D

26 Anna Mushket Anna Mushket | Web | 28. října 2014 v 15:25 | Reagovat

Ahoj, díky za návštěvu :).
Se zaujetím si čtu tvůj blog a u tohoto příspěvku mě napadla jedna poznámka. Já osobně se ráda dělím o playlist své oblíbené inspirační hudby, tak jsem tak trochu čekala, že jej najdu i tady, ale zdá se, že mám smůlu :D. Nechtělo by se ti podělit o nějaký ten seznámek? Čas od času akutně potřebuju ten svůj obnovit a nejsem moc dobrá v hledání nové hudby - když si pustím něco, co se mi nelíbí, zkazím si chuť a ztratím takovou tu duševní melodii, kterou se zrovna pokouším najít, takže nakonec to málokdy zkouším :D.
Na oplátku ti napíšu něco z mé oblíbené psací hudby, jestli budeš mít zájem ;).

27 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 28. října 2014 v 20:23 | Reagovat

[26]: Uvažoval jsem, že bych svůj playlist na YT uveřejnil, ale připadal bych si jako pod dohledem. :D Ale do budoucna můžu případně popřemýšlet nad článkem, něco jako TOP 5 hodinové mixy. :)

Zatím doporučuji toto:
http://goo.gl/H8jXzp
http://goo.gl/DHslR6

A klidně se pochlub, dobré hudby není nikdy dost! :)

28 Anna Mushket Anna Mushket | Web | 31. října 2014 v 21:29 | Reagovat

[27]: Jasný :D. Díky, zkusím ;). (Btw, odpověděla jsem i u sebe :P.)

29 MarkyKovr MarkyKovr | Web | 3. listopadu 2014 v 11:18 | Reagovat

Máš pravdu, že tabule by byla dobrá. Já používám všechny možné sešity a papíry, takže nakonec vytvořím obří složku, kde je všechno možné. Dříve jsem si říkala, že osnova je blbost, ale vyrostla jsem z toho a když píšu jen slohovou práci, nejdřív si rozmyslím, z čeho se text bude skládat. Má pak hlavu a patu. Když jsem viděla psát sloh kamarádku, byla schopná začít vhledem, pokračovat zálibami, skočit zpátky ke vzhledu apod. Co se týče hudby, používám skvělou stránku 8.tracks.com. Je skvělá a můžu doporučit. Najdeš tam mnoho playlistů. Osvědčila se mi :) Mým první čtenářem bývá můj přítel. Je nejblíž a první, kdo mě napadne. Má to jednu nevýhodu. Neumí být kritický :D Takže vše následně putuje k ségře, která nejde ke slovům daleko :D

30 L L | 3. listopadu 2014 v 11:22 | Reagovat

Jééé, někdo tu cenzuruje :D

31 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 13:33 | Reagovat

[30]: Kdopak a pročpak?

32 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 13:37 | Reagovat

[29]: Děkuji za tip. :)

Má přítelkyně naštěstí chápe, že musí být kritická, jinak nikdy nebudu mít úspěch. :D

33 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 14:44 | Reagovat

Nějaké ty návyky má každý otesanější pisálek. Je to čistě o preferenci - o tom, co kdo má rád a co mu pomáhá tvořit. Jistě, jsou v tom i technické postupy a logická vyvození - třeba to ohledně energie - ale do všeho při kreativitě techniku nenarveš, že? :)

Každý jsme nějaký (spisovatel) - já dám třeba přednost spoustě (vážně spoustě) čokolády, ledové kávě a oblíbeným interpretům klidně na plné pecky a ještě si stihnu zpívat - čili je to i o zvyku.

Souhlasím také s tím, že jakmile člověk jednou tomuhle příjemnému prostředí navykne, není cesty zpět - sice se nám tedy vždy píše lépe a motivuje nás to, když jsme však naopak nuceni tvořit i bez "vhodných podmínek", moc dobře to nejde, což? :)

34 Em Age Em Age | Web | 3. listopadu 2014 v 15:24 | Reagovat

Gratuluju Ti k zařazení na hlavní stranu blogu. :)

35 Inalyn Inalyn | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 16:06 | Reagovat

Tak ja musím mať určite ticho, hudba hrať nesmie...Je fajn mať poblíž nejaké ľahké občerstvenie (napríklad taká čokoláda je úplne light no nie?) a čaj. Ten môže byť kľudne aj sáčkový, ale dôležité je, aby bol s medom. Teda nie vždy, ale väčšinou si robím harmančekový a v tom med skrátka byť musí :) Inak nejaké rituály nemám, prídem, sadnem za počítač a píšem :)

36 Ellis Ellis | Web | 3. listopadu 2014 v 17:15 | Reagovat

Já potřebuju k psaní klidné prostředí na jehož pozadí právě neprobíhá velká rodinná hádka, nejlépe podtržené nějakou tichou hudbou, která nemusí být přímo uklidňující či meditační, stačí, když je potichu. Dále mám ve zvyku dělat si všelijaké grafy a  nákresy. Dobrým jídlem také nepohrdnu, avšak po většinu času jsem moc líná na to, abych si ho vytvořila... :) Pak už stačí jen ten správný čtverečkovaný blok a propiska, která píše ;)

37 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 20:51 | Reagovat

Já jsem se ve psaní tak přizpůsobila, že dokážu psát kdykoliv, jakkoliv, čímkoliv, ve společnosti kohokoliv. Stačí mít jenom silnou mysl, abych se přenesla tam, kam je potřeba, a jedu :D

38 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 21:00 | Reagovat

Já jsem trochu zvláštní případ. Můj stůl kolem počítače musí vypadat prapodivně, protože si na něj vždy natahám gumové kachničky (víte, jak někteří spisovatelé mají své spisovatelské tričko, ponožky...? No, já mám gumové koupací kachničky .-))
Také se odlišuji v tom, že poslouchám hudbu se slovy, konkrétně hard rock. Nejsem na poslech hudby u psaní náročná, poslouchám i písně, které se mi líbí, ale nepatří mezi mé neoblíbenější (pro představu například Alien nation od Scorpions). Slova mě neruší, krása písní také ne, spíše mi to pomáhá rozproudit fanatzii. Jediné, co mi opravdu vadí, jsou u psaní české a slovenské texty. Neptejte se mě, proč mi anglické nevadí, když jim stejně rozumím, ale je to tak...
Jinak, nějak zvláště se na povídky nepřipravuji, ale to může být tím, že většinou mám předpřipravených v hlavě pár scén, a z těch vyplývá i například povaha postav a další okolnosti.
Jediné, co vlastně tvořím a dalo by se to počítat za přípravu, jsou myšlenkové mapy. Neumím to příliš popsat, takže si dovolím jednu malou propagandu na článek ze svého blogu: http://reveriedreams.blog.cz/1410/myslenkove-mapy. Jde zkrátka o to, že si doprostřed napíši jméno postavy, a dělám od ní různé odrážky, a tak nabaluji její život...

39 Elie Elie | E-mail | Web | 3. listopadu 2014 v 21:04 | Reagovat

Miluju, když si k psaní pustím písničky.Dostanou mě do té správné nálady a obzvlášť, když souvisí s tématem. Většinou taky při psaní vypiju hektolitry mléka s kafem, jak už tu někdo psal :D Konkrétní místo nepotřebuju, když na mě přijde záchvat psavosti, tak jsem schopná psát upřostřed rušné přednášky ve škole :D

40 soul-underground soul-underground | Web | 3. listopadu 2014 v 23:19 | Reagovat

Co to znamená psát "líznutý" ? :D Jinak pár věcí zkusím třeba mi to pomůže. Dobře se to četlo :)

41 Čerf Čerf | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 8:08 | Reagovat

Já naopak potřebuju při psaní úplné ticho. Dobrá příprava je nutná pro text většího rozsahu, román se bez ní jistě neobejde, ale povídka může vznikat víceméně živelně, když se pak dobře popracuje "ve střižně" :-). A drobnost, ve které se lišíme: Nikdy nedávám nikomu číst rozepsaný text, ale až konečnou verzi, se kterou jsem spokojený. Během psaní mě nezajímají cizí názory, ale jenom ty moje :-).

42 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 12:21 | Reagovat

[40]: Řekněme, že jsem v prváku na výšce nepij jen čaj. :D Ale dnes si už při psaní lahváček či dva nedopřávám. :) Není nad kvalitní čaj.

Děkuji Ti za pochvalu! A snad Tě někdy zaujme i ukázka k Habitatu. :D

43 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 12:37 | Reagovat

[41]: Také jsem to tak míval a počiny jsem dával přečíst až po dopsání. Ale jak povídáš, romány jsou zákeřnější. Inspiroval jsem se tzv. agilním vývojem při programování SW. Jednoduše se nechci dostat do situace, kdy dopíši román, a pak se od svých testerů dozvím, že něco není tak libové, jak jsem si myslel. Není pak nic horšího, než se vracet k dopsanému románu a vrhat se do přepisování. Do agilního "vývoje" románu jsem tedy byl dohnán svými zkušenostmi. :D
A přináší to ovoce. Jen doporučuji někoho, na koho je spolehnutí a má trpělivost odpovídat na nekonečné dotazy typu: "bylo to napínavé?" "bylo to nečekané?" "napsal jsem to srozumitelně?" atd. :)
PS: neznamená to, že se přizpůsobují, jen ze sebe chci dostat maximum.

44 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 12:44 | Reagovat

[39]: Myslíš, že kantor(ka) propadá mylnému nadšení, že si pilně zapisuješ přednášené rozumy? :D Obdivuji lidi, co píší, kde se dá. Občas si totiž musím vypnout i hudbu, jelikož si hergot nevzpomenu na jedno slovíčko, které dokonale něco vystihuje! :D Na tom řádku ho prostě CHCI, ale vzpomenu si na něj třeba po 5-10 minutách čučení do stolu. :D

45 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 12:50 | Reagovat

[34]: Děkuji. ;) Přítelkyně mi hoďku po probuzení záhadně říkala, ať se kouknu na hlavní stránku Blogu. Po článku o tetování vykoukne obrázek psacího stroje s textem o Borisovi píšící o tom, co předchází jeho psaní. Na pár sekund jsem si říkal, který amatér se opičí po mém článku! Pak mi to došlo. :D Ale takhle to se mnou je po ránu běžné, intelekt mám pod hladinou měřitelnosti. :D Proto se mi nestává, abych ke psaní usedal dříve jak 3 hodiny po probuzení. :)

46 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 13:01 | Reagovat

[33]: Pravdu diš! Před stěhováním do zahraničí jsme se s přítelkyni na pár týdnů uchýlili k její mámě (skončila nám nájemní smlouva a do stěhování by z nás byli bezdomovci:D) a já si ksakru nemám, kam položit čajové moře, tak mám konvičku a šálky na utěrce, abych ten stůl nemusel furt utírat. :D Na stůl se mi totiž vleze sotva nb a externí klávesnice. Nemusím zabíhat do podrobností, ale tohle není sexy čajování! :D Ale vím jedno, jak se přestěhujeme, tak si koupím dostatečně veliký stůl, abych tak zhovadile už čaj nepil. :D

Mmmchd, v minulosti jsem též psal při halasné hudbě, v mém případě mi hlasitý rap ovšem nepomáhal k lepšímu výkonu! :D

47 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 13:05 | Reagovat

[37]: Provázej Tě psavá Síla i nadále! :D

48 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 13:13 | Reagovat

[36]: Vidím, že to máme podobné! :)
Přeji Tobě, a vlastně všem tady, aby Tě psaní nikdy neomrzelo. :) Nikde není psáno, že všichni musíme být zadlužení na tři generace dopředu, mít tři televize, mega gauč a auto, které místo výletů hlavně slouží jako nákupní taška. Žij si svůj život tak, aby jsi mohla žít své sny. :)

49 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 13:19 | Reagovat

[35]: Mám dojem, že uživatelé blog.cz jsou čokoládou posedlí. Přiznávám, že jsem si zrovna ukousl z 92%!:D

Běžně se mi stává, že lidi rvou med do horkého čaje. Ale to ho rovnou můžou osladit cukrem, neboť horká voda med znehodnocuje. Takže med do čaje vlažného! Jak to máš s medem Ty? :D

50 Em s tečkou Em s tečkou | Web | 4. listopadu 2014 v 13:23 | Reagovat

Největším zabijákem inspirace je pro mě právě hudba, nejhorší vůbec je, když se v ní zpívá - ty slova se motají dohromady s těma, co mi znějí v hlavě a absolutně se nedokážu soustředit. Ideální je absolutní, naprosto absolutní ticho :)

51 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 13:29 | Reagovat

[38]: Za svou propagandu se nemusíš stydět. Dokud to není ze soudku Nacistického Německa, tak to je all right! :D
Tvá myšlenková mapa vypadá přehledně. Kdyby jsi viděla mrakodrapy různě pokroucených a do sebe se propadajících vět, co na tabuli vykouzlím v záchvatu tvořivosti, žasla by si. :) Ono sice začínám s kruhem rozděleným na 4 kvartály, ale pak text vysloveně bobtná i vně kruhu a mnohdy marně hledám místečko, kam bych připsal dočista kratičkou poznámku. Kupodivu se v tom perfektně vyznám - jako zmatek to jenom vypadá!

52 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 13:35 | Reagovat

[50]: Předevčírem jsme se s přítelkyni procházeli v lesíku kdesi v Jižních Čechách. Po drahné době jsem zažil naprosté ticho. Až jsem zalitoval, že tam nestojí pohodlná křesla, abychom se nad šálkem kávy mohli kochat tichem. Při psaní mě ticho naopak znervózňuje. Ale to je v závislosti na povaze. Ty jsi zřejmě kliďas. :)

53 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 14:20 | Reagovat

[51]: Přesně tak! Když jsem ukázala své myšlenkové mapy kamarádce, žasla nad tím, jak mi to může dávat smysl, ale já osobně se v tom tedy vyznám :-)
Jinak, prozradím, že první z těch myšlenkových map byla stvořena až na druhý pokus, takže to zase taková sláva není.
Záchvaty tvořivosti znám až moc dobře. Problém je v tom, že když něco drápu ručně, mám opravdu problém to po sobě přečíst...

54 Elie Elie | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 15:05 | Reagovat

[44]: Hádám, že tak naivní asi není, protože po dvouhodinových nalejvárnách jsou rádi, že nespíme :D :D Oh, tak jakmile zapadnu do světa Kiary, tak pokud nechci já sama, tak mě z něj nic nedostane :D Ano čučení do prázdna taky znám :D občas se zaseknu, vím, jak to chci napsat, ale nějak to nejde a pak bum a mám milion kapitol :D

55 Inalyn Inalyn | E-mail | Web | 4. listopadu 2014 v 16:46 | Reagovat

[49]: Do takého stredne teplého, pretože ja ako si čaj zalejem, vždy na to zabudnem a beriem ho už viac vychladnutý ako teplý :D

56 Čerf Čerf | E-mail | Web | 5. listopadu 2014 v 0:01 | Reagovat

[43]: Tyhle otázky nikomu nekladu a přiznávám, že odpovědi "testerů" mě moc nezajímají. Jsem zvyklý se spoléhat jen na sebe. Když se v úsudku netrefím, mám prostě smůlu :-).

57 Anna Mushket Anna Mushket | Web | 7. listopadu 2014 v 21:29 | Reagovat

Dala jsem si na tebe odkaz (autoři si musí pomáhat xD) a kdyby se ti opravdu hrozně chtělo, neměla bych nic proti, kdybys odkázal na mě ;) (ale fakt jenom kdyby se ti chtělo). Případně moc díky :).

58 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 8. listopadu 2014 v 18:31 | Reagovat

[53]: Mě se zase nevyplatilo stěhování, kdy jsem nestihl vše z tabule přepsat do počítače a malou část poznámek jsem si vyfotil. Ač jsem měl tenký černý fix, na fotce to dělá problém přelouskat. :D

59 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 8. listopadu 2014 v 18:34 | Reagovat

[57]: Ooooo, děkuji. :) Tak já Tě schválně budu chvíli napínat. :D Aspoň máš impuls kontrolovat můj blog. :D

60 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 8. listopadu 2014 v 18:40 | Reagovat

[55]: Já mám zase občas problém, že při psaní zapomenu, že v konvičce louhuji čaj déle, než by se slušelo. :)

61 Dragita Dragita | E-mail | Web | 13. listopadu 2014 v 20:26 | Reagovat

Tak využít tabuli mě ještě nenapadlo. Zajímavé a člověk to vlastně vidí černé na bílém a vejde se tam mnohem víc věcí, než na A4 papír :)

Koukám, máš opravdu propracovaný obřad při psaní. Obdivuji krásnou čajovou konvičku, také si snad brzy nějakou pořídím.

Ptal ses na psací návyky. No, rozhodně si musím sednout do svého oblíbeného křesla z Ikey (nebolí z něj záda ani po několika hodinách, jen mít opřené nohy, třeba o postel.) Potom kolem sebe navrstvím pití - čaj, kávu, vodu. Následuje jídlo, nejčastěji ovoce. Protože jak se dám do psaní, vstávám jen, abych si odskočila. Pak si do sluchátek pustím přesně ten samý typ hudby, jaký máš tady na videu. Je úžasě inspirativní. A mohu nerušeně hodiny psát. :)

A s tím luhováním čaje, jak čtu v komentářích. To se mi taky často stává, nebo zapomenu vodu v konvici a musím ji postavit znovu :D

62 Boris Leto - spisovatel Boris Leto - spisovatel | E-mail | Web | 14. listopadu 2014 v 11:45 | Reagovat

[61]: Tak tak - a upřímně, musím si koupit 2x tak větší tabuli, než mám teď! Větší = lepší. :D

U konviček doporučuji pravidlo - čím menší, tím hezčí a lepší, tato má myslím 0.25 ml.

Tak to máš ještě dobré! Ono se mi stalo, že s docela drahým zeleným japonským čajem jsem přestřelil čas a nemáš potuchy, jak jsem bědoval nad promarněnými penězi. :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama